Beleid Psychosociale Arbeidsbelasting (On)gewenste omgangsvormen, agressie en werkdruk |
Inhoudsopgave
Inleiding
1 Beleid
1.1 Wetgeving
1.2 Steun van het management
1.3 Creëren van draagvlak
1.4 Monitoren van beleid
1.5 Communicatie van beleid
2 Gedragscode Remmerswaal Accountants & Adviseurs
3 Externe Vertrouwenspersoon
3.1 De vertrouwenspersoon
3.2 Positionering
3.3 Taken vertrouwenspersoon
3.4 Anonimiteit en vertrouwelijkheid
4 Behandeling van klachten
4.1 Klachtenregeling ongewenste omgangsvormen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Artikel 2 De Klachtencommissie
Artikel 3 Procedures bij indienen klacht
Artikel 4 Niet ontvankelijk
Artikel 5 Bemiddeling
Artikel 6 Onderzoek en mondelinge behandeling
Artikel 7 Beoordeling en beslissing
Artikel 8 Bijstand van klager
Artikel 9 Maatregelen
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden, beroep
Artikel 11 Overgangs- en slotbepalingen
Bijlage Definities ongewenste omgangsvormen
Discriminatie
Seksuele intimidatie
Agressie en geweld
Pesterijen
Schema procedure ongewenste omgangsvormen
Inleiding
Remmerswaal Accountants & Adviseurs, afgekort Remmerswaal, wil voor alle medewerkers een veilige en gezonde werkplek. Werkgever verwacht dat werknemers zich houden aan wettelijke en contractuele verplichtingen en gedragsregels en cultuurwaarden om zo een veilige werkplek te waarborgen. Ongewenste omgangsvormen zoals seksuele intimidatie, pesten, agressie, geweld en discriminatie horen niet thuis in onze organisatie. Werknemers respecteren over het algemeen elkaars grenzen. Maar als dit niet het geval is, als iemand wordt lastiggevallen, doet diegene er goed aan direct duidelijk te maken niet gediend te zijn van dit soort gedrag. Soms is dat moeilijk en is het verstandig om de hulp in te roepen van een collega of een leidinggevende.
De gevolgen van ongewenste omgangsvormen kunnen voor iedereen verschillend zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld stress veroorzaken, maar kunnen ook het gevoel geven dat men zijn vrijheid en zelfstandigheid kwijtraakt. Het slachtoffer kan er tegenop zien om naar zijn werk te gaan. Werknemers kunnen er zelfs ziek door worden of besluiten ‘vrijwillig’ van baan te veranderen. Bij Remmerswaal kunnen werknemers een beroep doen op de steun van de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon biedt emotionele en praktische ondersteuning aan personen die geconfronteerd worden met seksuele intimidatie, pesterijen, agressie, geweld of discriminatie en bieden consultatie aan personeelsleden die beroepshalve geconfronteerd worden met dergelijke grensoverschrijdende en ongewenste omgangsvormen.
Daarnaast kunnen werknemers een beroep doen op de Klachtencommissie van ArboNed. Hiertoe kan de werknemer zich wenden met een klacht op het gebied van ongewenste omgangsvormen. De Klachtencommissie werkt op basis van een klachtenregeling. In de klachtenregeling staat onder meer aan welke eisen de Klachtencommissie moet voldoen, op welke manier de klacht moet worden behandeld, de termijn waarbinnen dit moet gebeuren, dat er ‘hoor en wederhoor’ dient plaats te vinden en dat de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen moet worden beschermd.
NB: daar, waar in dit document de vertrouwenspersoon of de werknemer met ‘hij’ / ‘zijn’ wordt aangeduid, kan ook ‘zij’ / ‘haar’ gelezen worden.
1 Beleid
1.1 Wetgeving
Het management van Remmerswaal is medeverantwoordelijk voor het lichamelijk en psychisch welzijn van de werknemer. Het gaat dus niet alleen om het aantal decibels waaraan werknemers blootgesteld zijn of de hoogte van hun werkblad, maar ook om de vraag of werknemers zich sociaal veilig genoeg voelen om hun werk naar behoren te kunnen uitoefenen.
In het Burgerlijk wetboek is bepaald dat werkgever en werknemer beiden verplicht zijn zich als een goed werkgever en een goed werknemer te gedragen. Zo moet er ‘goede zorg’ zijn voor de andere partij.
In de Arbowet is vastgesteld dat iedere werkgever verplicht is om ‘binnen het algemene arbeidsomstandighedenbeleid, een beleid te voeren gericht op voorkoming en indien dat niet mogelijk is beperking van psychosociale arbeidsbelasting.
Ter voorkoming en beperking van ongezonde werkdruk zullen werkgever en werknemer hierover in gesprek gaan en daar waar nodig maatregelen treffen
Voor het beperken en voorkomen van stress door werkdruk en het borgen van duurzame inzetbaarheid van medewerkers stelt Remmerswaal de volgende beleidsuitgangspunten:
Ook het voorkomen van seksuele intimidatie, agressie en geweld, discriminatie, pesten en intimidatie van collega’s onderling door goede afspraken te maken over wat wel en niet toelaatbaar is horen bij een dergelijk beleid.
De Arbowet richt zich op de totale beleidsvoering. Die omvat zowel preventie als opvang en begeleiding van slachtoffers. Bij preventie kan daarbij gedacht worden aan bouwkundige voorzieningen, organisatorische maatregelen en deskundigheidsbevordering. Voor opvang en begeleiding gaat het bij Remmerswaal om onderstaande activiteiten:
1.2 Steun van het management
Een goed beleid, dat gesteund wordt door het management, is een absolute voorwaarde voor het voorkómen van seksuele intimidatie en geweld op de werkplek. Het management bepaalt welk gedrag wel of niet acceptabel is. Het heeft daarin een voorbeeldfunctie en draagt ook zorg voor de handhaving. Het beleid beschrijft de disciplinaire maatregelen bij een bewezen overtreding. Op die manier wordt vertrouwen opgebouwd. Ongewenste omgangsvormen krijgen in een dergelijk klimaat minder kans. T.a.v. werkdruk heeft het management een belangrijke signaleringsfunctie. Informatie uit overleggen, persoonlijke gesprekken met medewerkers of de kwaliteit van het werk van medewerkers, geven veel informatie over de wijze waarop medewerkers met werkdruk omgaan. Het management heeft rechtstreeks invloed op de taakverdeling en dient bekend te zijn met de preventieve regelingen van de organisatie vanuit de Arbozorg. Input van het management levert informatie over het effect van de maatregelen die de organisatie neemt om werkdruk te beperken/voorkomen en geldt zodoende als evaluatie van het beleid.
1.3 Creëren van draagvlak
Belangrijk is dat al in een vroeg stadium wordt gewerkt aan draagvlak voor het beleid rond gewenste omgangsvormen, zodat afspraken hierover door een meerderheid van de werknemer herkend en gedragen worden. Betrek medewerkers waar mogelijk in het opstellen en uitvoeren van het beleid.
1.4 Monitoren van beleid
Het monitoren van het PSA-beleid is extra belangrijk, omdat het effect van de invoering van nieuw beleid altijd enige tijd op zich laat wachten. Er moet een cultuurverandering tot stand worden gebracht, een andere manier van denken en doen, en dat kost tijd. Vanuit de inspectie SZW (voormalige arbeidsinspectie) wordt sterk aangedrongen op een Arbo-beleidscyclus. Dit begint bij de ambities van uw organisatie t.a.v. veiligheid, gezondheid en welzijn, welk u vastlegt in het PSA-beleid. Onderzoek naar de risico’s t.a.v. PSA vindt plaats in uw Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E). In de evaluatie worden prioriteiten gesteld die het begin van uw plan van aanpak vormen en waarin de maatregelen worden opgenomen om PSA te beperken of voorkomen. Zeer belangrijk is de uitvoering van de maatregelen en het bepalen van de effectiviteit van deze maatregelen. De ervaring die hierin wordt opgedaan geeft dan weer aanleiding tot een nieuwe inventarisatie en nieuwe maatregelen.
1.5 Communicatie van beleid
Duidelijke communicatie over wat in de organisatie wel en niet geoorloofd is, heeft bij Remmerswaal een belangrijke preventieve werking. Om de betrokkenheid bij de afspraken te vergroten wordt er binnen Remmerswaal een beleidsverklaring, ook wel gedragscode ontwikkeld. Met deze beleidsverklaring wil WERKGEVER regels opstellen ter voorkoming van ongewenste situaties tijdens het werk, als ook bespreekbaar maakt indien er toch een ongewenste situatie zich voordoet.
2 Beleidsverklaring (gedragscode) Remmerswaal
Met deze beleidsverklaring wil WERKGEVER regels opstellen ter voorkoming van ongewenste situaties tijdens het werk, als ook bespreekbaar maakt indien er toch een ongewenste situatie zich voordoet.
Werkdruk
Iedereen heeft weleens stress op het werk. Dat is op zich niet erg. Werkstress is zelfs goed door de adrenaline die vrijkomt om te presteren. Stress hoeft geen probleem te zijn, maar als je continu stress ervaart en er klachten van krijgt is het belangrijk om dit bespreekbaar te maken. Samen kunnen we kijken naar de werkzaamheden om te bezien wat de mogelijkheden zijn om de werkdruk te verminderen.
Agressie door derden
Agressie door derden, zowel verbaal als fysiek, wordt door ons niet geaccepteerd en dient gemeld te worden bij leidinggevende. Er zullen daar waar nodig passende maatregelen worden getroffen.
Omgangsvormen
Naast integriteit, respect en begrip, streven we naar collegialiteit en open communicatie:
Naast het noemen van het gewenste gedrag binnen onze organisatie, ontkomen we er niet aan om ook aandacht te besteden aan ons beleid ten aanzien van ongewenst gedrag.
Ongewenst gedrag is onderling gedrag dat als bedreigend, vernederend of intimiderend wordt ervaren. Voorbeelden van ongewenst gedrag zijn seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld en pesten. Dergelijk gedrag accepteren wij niet. Spreek je collega aan bij ongewenst gedrag of bespreek het met je leidinggevende. Er is ook een klachtenprocedure beschikbaar Daarnaast is het mogelijk om een vertrouwenspersoon te raadplegen.
3 Externe Vertrouwenspersoon
Dit protocol stelt regels ten aanzien van de taken en verantwoordelijkheden van de vertrouwenspersoon. Daarnaast zijn regels opgenomen voor het omgaan met vertrouwelijke informatie door de vertrouwenspersoon. De externe vertrouwenspersoon van Remmerswaal is aangezocht vanuit ArboNed. Momenteel is dit mevrouw Hanneke Snels.
Haar contactinfo treft je hier.
3.1 De vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon verzorgt de opvang van degene die zich geconfronteerd voelt met alle eerder beschreven ongewenste omgangsvormen en heeft ook een preventieve en signalerende taak. De interne vertrouwenspersoon is voor de vestiging in Roosendaal Maaike Fidder en voor de gehele organisatie Jan Scherpenisse.
3.2 Positionering
De werkgever benoemt ten minste één vertrouwenspersoon. Bij de aanstelling van een vertrouwenspersoon wordt een specifiek benoemingscontract opgesteld, dat naast de gebruikelijke bepalingen ook bepalingen bevat die in de taak- en functieomschrijving van de vertrouwenspersoon zijn neergelegd. Voortijdig ontslag uit de functie van vertrouwenspersoon is mogelijk, als deze bijvoorbeeld niet meer het vertrouwen geniet van de organisatie, als de taken niet naar behoren vervuld worden of als het belang van betrokkenen wordt geschaad. De vertrouwenspersoon kan ook op eigen verzoek zijn taken neerleggen.
3.3 Taken vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon:
Voor Remmerswaal is Joost de Kruijter van ArboNed aangesteld als vertrouwenspersoon. U kunt de vertrouwenspersoon rechtstreeks bereiken op 06 83 29 03 23 of via de mail joost.de.kruijter@arboned.nl.
3.4 Anonimiteit en vertrouwelijkheid
Anonimiteit en vertrouwelijkheid zijn centrale begrippen bij de taken en bevoegdheden van de vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon garandeert dat:
Slechts in het geval dat sprake is van ernstige strafbare feiten, kan anonimiteit niet gegarandeerd worden.
4 Behandeling van klachten
Naast het aanstellen van een vertrouwenspersoon is ook een goede klachtenprocedure voor werknemers onderdeel van het beleid met betrekking tot ongewenste omgangsvormen in de organisatie. Met een klachtenregeling wil Remmerswaal bewerkstelligen dat werknemers hun klachten over ongewenste omgangsvormen (sneller) uiten en dat deze klachten ook worden opgelost. Met de klachtenregeling wordt een formele mogelijkheid geboden om een onbevredigende situatie te bespreken, eventuele misverstanden weg te nemen en bij te dragen aan een rechtvaardige behandeling. In eerste instantie wendt de betrokkene zich met zijn melding/klacht tot de vertrouwenspersoon en/of leidinggevende. Mocht er in deze informele sfeer niet tot een oplossing gekomen kunnen worden, dan kunnen partijen ervoor kiezen om met behulp van een bemiddelaar te komen tot een oplossing. Er kan er een beroep worden gedaan op de Klachtencommissie.
Belangrijk uitgangspunt is dat het louter en alleen indienen van een klacht geen nadelige gevolgen mag hebben voor alle betrokkenen. De werkgever bepaalt vervolgens wat met de uitspraak over de klacht gaat gebeuren en welke gevolgen hieraan worden verbonden. Als de klacht onderzocht wordt, mogen ten tijde van het onderzoek geen nadelige gevolgen optreden tot het moment waarop het onderzoek tot een uitspraak heeft geleid. Tijdens de procedure is het belangrijk dat partijen geheimhouding houden, ter voorkoming dat het onderzoek door de klachtencommissie wordt gefrustreerd. De werkgever bepaalt uiteindelijk, welke maatregelen genomen worden.
4.1 Klachtenregeling ongewenste omgangsvormen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
a. |
Organisatie |
Remmerswaal Accountants & Adviseurs |
b. |
Bestuur/Directie |
de directie/het bestuur van Remmerswaal |
c. |
Werknemer |
degene die bij of voor Remmerswaal werkzaam is, is geweest of werkzaamheden verricht op basis van: · een arbeidsovereenkomst · detachering · een vrijwilligerscontract · een uitzendovereenkomst · een stageovereenkomst |
d. |
Klacht |
Een schriftelijke bij de Klachtencommissie ingediende uiting van onvrede over bejegening door de organisatie en/of een werknemer van de organisatie |
e. |
Klager |
de klagende werknemer, zijn wettelijke vertegenwoordiger of nabestaande(n) |
f. |
Beklaagde |
de organisatie of de werknemer van de organisatie tegen wie de klacht is gericht |
g. |
Klachtencommissie |
de door de directie/het bestuur ingestelde onafhankelijke externe commissie ter behandeling van klachten op het gebied van ongewenste omgangsvormen |
h. |
Vertrouwenspersoon |
de externe vertrouwenspersoon die als zodanig is aangesteld door de directie/het bestuur
|
Artikel 2 De Klachtencommissie
Artikel 3 Procedures bij indienen klacht
Artikel 4 Niet ontvankelijk
Artikel 5 Bemiddeling
Artikel 6 Onderzoek en mondelinge behandeling
Artikel 7 Beoordeling en beslissing
Artikel 8 Bijstand van klager en/of beklaagde
Artikel 9 Maatregelen
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden, beroep
Artikel 11 Overgangs- en slotbepalingen
Bijlage Definities ongewenste omgangsvormen
Discriminatie
Discriminatie wordt in de Arbowet gezien als een verzamelbegrip en behelst ook discriminatoire bejegening op de werkvloer (intimidatie, seksisme en racisme). Kortom: ieder onwelgevallig gedrag verband houdende met een beschermde grond (godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, seksuele gerichtheid, burgerlijke staat). In de wetgeving wordt geen onderscheid gemaakt tussen direct en indirect onderscheid. Indirect onderscheid houdt in ogenschijnlijk neutraal handelen of nalaten maar met effect van onderscheid. Ook het geven van een opdracht tot discriminatie wordt benoemd als indirect onderscheid. Onderscheid kan wel gemaakt worden op basis van het bepaalde in artikel 2 Algemene wet gelijke behandeling. Dit betekent dat wanneer het doel legitiem is en de middelen passend en noodzakelijk zijn er sprake kan zijn van een rechtvaardigheidsgrond.
Seksuele intimidatie
Seksuele intimidatie behoort volgens de wetgever onder de noemer van discriminatie. Voor een volledig beeld wordt omschreven wat dit inhoudt. Onder seksuele intimidatie wordt verstaan enige vorm van verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag met een seksuele connotatie, dat als doel of gevolg heeft dat de waardigheid van een persoon wordt aangetast, in het bijzonder wanneer een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende situatie wordt gecreëerd. Zowel in artikel 1a, derde lid, van de Wet gelijke behandeling mannen en vrouwen als in artikel 7, 646, achtste lid, van het Burgerlijk wetboek en in het kader van de Arbowet wordt uitgegaan van eenzelfde definitie. Seksuele intimidatie kan zich voordoen in een aantal verschijningsvormen. Het kan gaan om dubbelzinnige opmerkingen, onnodig aanraken, gluren, pornografische afbeeldingen op het werk, maar ook om aanranding en verkrachting. De definitie van seksuele intimidatie geeft tevens aan dat hieronder moet worden verstaan de gevallen waarin sprake kan zijn van seksuele chantage, zodanig dat kans op promotie en beslissingen over het werk afhangen van verrichte seksuele diensten. Door dit gedrag kan een vijandige of seksueel intimiderende en kwetsende omgeving ontstaan die een aanslag is op de waardigheid van de betrokken werknemer. In een dergelijke omgeving kan tegelijkertijd psychisch geweld gedijen dat mogelijkerwijs ook ruimte biedt aan de hiervoor bedoelde seksuele chantage.
Agressie en geweld
Onder agressie en geweld vallen gebeurtenissen waarbij een werknemer psychisch of fysiek wordt lastig gevallen, bedreigd of aangevallen onder omstandigheden die rechtstreeks verband houden met verrichten van arbeid. Bij agressie en geweld gaat het om gedragingen van verbaal geweld (uitschelden, beledigen) en fysiek geweld (schoppen, slaan, met een wapen dreigen en/of overvallen worden). Het kan ook gaan om psychisch geweld: bedreigen, intimideren, onder druk zetten, thuissituatie bedreigen en het beschadigen van eigendommen.
Pesterijen
Bij pesten gaat het om alle vormen van intimiderend gedrag met een structureel karakter, van een of meerdere werknemers (collega’s, leidinggevenden) gericht tegen een werknemer of een groep van werknemers.
Een belangrijk element aangaande pesten op het werk is de herhaling van die gedraging in de tijd. Het gaat bij pesten dus niet om een eenmalige gedraging. Dit gedrag uit zich op verschillende manieren, maar in het bijzonder door woorden, gebaren, handelingen of bedreigingen. Deze opsomming is niet limitatief. Veelal is het doel van de dader opzettelijk een andere persoon te kwetsen en te vernederen.
Schema procedure ongewenste omgangsvormen
Stap 1: Bespreken
Aanspreken van collega op ongewenste omgangsvormen
Doel: samen tot een aanvaardbare werksituatie komen
Stap 2: Melding
Bij de leidinggevende; registratie door de leidinggevende
Doel: in onderling overleg tot een oplossing komen
N.B. Deze stap kan worden overgeslagen.
Stap 3: Inschakeling
Vertrouwenspersoon
Doel: advies en begeleiding naar bemiddeling
Stap 4: Klacht
Geen oplossing of oplossing niet naar tevredenheid:
(bij voorkeur schriftelijke) klacht bij Klachtencommissie
Doel: bemiddeling en oplossing
Stap 5: Onderzoek
Hoor en wederhoor door Klachtencommissie
Doel: vaststellen gegrondheid klacht conform uitgangspunten en gedragscode Remmerswaal
Stap 6: Uitspraak
Directie doet uitspraak en neemt maatregel;
partijen zijn gebonden aan uitspraak
Doel: klacht opgelost